poke here...

14 Ogos 2010

TAX yg hampir nak selesai....

..Selamat berpuasa kepada semua.Hari ni (14/8/2010) dah masuk hari ke-4 kita berpuasa.Bagi aku, puasa tahun ni meriah sikit sebab aku dapat berbuka dgn family pada hari 1st puasa.Yelah, sebelum ni aku buka kat sekolah / U je.Inilah kali pertama setelah 6 tahun aku dapat berbuka di rumah..best...best....


..Hari khamis aritu yakni hari kedua Ramadhan, aku teman abg aku gi servis kreta dlm pukul 10 pg.Time nak pegi tu, aku dapat mesej dr kakak aku yg suruh aku gi buat road tax utk motor aku. FYI, road tax moto aku dah 3 bulan expired.Aku dah bayar pun insuran dulu tp dsebabkan kena blacklist, road tax tu x dapat disiapkan.Geram aku!!!!dah la aku terpaksa guna duit elaun tesis JPA aku, tetiba road tax plak ada prob...kalu aku tahu, aku wat awal2 dulu. dah la kerani kat kedai moto tu wat aku mnyampah ngan perangainye yg hampeh..(hello ko to kerani je ye, nak wat muka poyo plak)...


..Berbalik cite pasal kakak aku td, dia ckp sesiapa yg kena blacklist pasal saman, dah bleh wat road tax mulai 12 ogos 2010 wat sampai bulan Februari 2011...so dia suruh aku gi kedai motor tu n tanya pasal permohonan road tax moto aku tu..aku pun pegi la n nasib baik jumpa ngan tauke kedai tu...die ni baik sikit, x la mcm kerani die yg lain...aku pun tanya tentang problem aku n dia pun jawab bahawa aku leh mohon balik tp kena ada surat kelulusan dr JPJ yg aku leh wat road tax..aikkk? bukan ke JPJ dah padam status blacklist tu...x kan nak mintak surat kot...aku pun plan nak gi JPJ lepas temnkan abg aku gi srvis..



...Sampai kat JPJ, aku pun explain kat pegawai tu. Masa tu dah dkat pukul 1 & pegawai tu siap suruh aku pegi petang sebab dia ingatkan aku nak bayar saman.Aku pun explain problem aku n nasib baik dia tolong. Dia kata aku dah bleh wat road tax n seperti yg aku dah jangka, dia x bg surat kelulusan ape2 pun. Aku mntak n dia ckp x payah nak bersurat2...Haiyo!!! (Abang pegawai ni pun x sabar2 nak rehat, padahal bulan puasa kot).Aku bercadang nak gi kedai tu keesokannya pasal mata aku dah berat sgt petang tu.Mgantuk sgt sbab aku x cukup tidur..yelah mlm sebelum tu aku pekena kopi secawan, terus berjaga sampai pkul 4, n pkul 5 dah kena bgun sahur...




...Pagi keesokannya, aku call pejabat skim ansuran tu. Diorang ni la yg aku berhutang n handle pasal road tax, kedai moto tu just jd agen je.Pegawai tu ckp, aku leh wat road tax n x payah nak bersurat2 since aku dah dapat pengesahan dr JPJ.Lepas solat Jumaat, aku gi kedai moto tu n explain pasal surat tu.Dan aku pun terpaksa menahan telinga dengar kerani ni membebel..haiyo amoi, u leh wat kerja guna tgn ka? asyik guna mulut je..dah la ckp aku ni akan kutuk n ckp dia x wat kerja...wah2 bile masa plak aku nak cakap pasal u....n u siapa yg gua perlu nak cakap? Choi, tp dia ni ok la skit dr kerani poyo sorang lagi tu(yg aku mention kat first paragraph)...dia cakap banyak n wat kerja pun ok...kira balance lar..dia pun try solve masalah aku dgn jayanya..dia pun try call pegawai tu balik tp x terangkat plak, so dia suruh aku call pegawai tu...sampai je rumah, aku call. Pegawai tu x de jugak n aku pun tnggalkan pesanan aku kat member dia...



..Baru aku perasn yg kerani2 ni bukannye tau pun pasal saman blacklist yg ditarik balik tu..Lepas tu poyo, kata tau segala bagai..diorang ckp yg sekarang sistem tgah down n aku leh wat permohonan sampai ari jumaat je, paal tu kena da surat..huh...Aku kena tunggu la dlm 2-3 hari lagi baru dpat road tax. kesian kat moto aku...lama dah aku x naik..kalu ada road tax, leh lar aku jalan2....harap2 sume setel hendaknya di bulan yg mulia ni...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan